Jadłospis


12 – 15 listopada
Wtorek

Śniadanie:
Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, kawa zbożowa na mleku 2%surówka z warzyw (1+3+7)
Obiad:
Zupa pomidorowa z makaronem
(wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g, pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego) (1+3+7+9)
Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g) (1+3+7+9+12)
Napar owocowy 200ml
Podwieczorek:
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g)
Herbata owocowa (1+3+7)

Środa

Śniadanie:
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:
Zupa pieczarkowa
(włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g) (1+3+7+9)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką białą kapustą zasmażaną, smażony na oleju rzepakowym (schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula 150g) (1+3+7+9)
Herbata z miętą 200 ml
Podwieczorek:
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2% (1+3+7+9)
Obiad:
Zupa grochowa (żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+9)
Wieprzowe frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą pęczak i fasolką szparagową (mięso wieprzowe 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza pęczak 30g suchej, fasolka szparagowa 60g) (1+3+7+9)
Napar z owoców 200ml
Podwieczorek:
Drożdżówka z owocami, herbata (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:
Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka (100ml mleka + 100 ml herbaty) (1+3+7)
Obiad:
Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g) (1+3+7+9)
Paluszki rybne (mintaj 100g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii) (1+3+4+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane (1+3+7)


18 – 22 listopada
Poniedziałek

Śniadanie:
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao (1+3+7)
Obiad:
Zupa szczawiowa 250g, (1+3+7+9)
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)
Obiad:
Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna 120g, ziemniaki 50g, soczewica 30g) (1+3+7+9)
Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą gryczaną i surówką z pieczonych buraków z selerem i jabłkiem (kasza Bulgur 40g, czerwonej papryki 50g, fasolki szparagowej 40g, groszek, schab środkowy lub karkówka 100g, buraki pieczone 100g, seler, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml) (1+3+7+9)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:
Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony (1+3+7)

Środa

Śniadanie:
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata) (1+3+7+9)
Obiad:
Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g, zacierki) (1+3+7+9)
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki hiszpańskie bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:
Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2 cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g, 1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:
Zupa groszkowa z pomidorami i ryżem (wywar drobiowy, warzywa: fasolka zielona, groszek, pomidory 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g) (1+3+7+9)
Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem i różyczkami brokułowymi (pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g, brokuły 120g) (1+3+7+9+12)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g) (1+3+7)
Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml) (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:
Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane) (1+3+7)
Obiad:
Zupa neapolitańska z makaronem (włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie, liść laurowy, serek topiony, makaron) (1+3+7+9)
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko (150g, surówka z marchewki 150g) (1+3+7)
Herbata miętowa słodzona miodem 200ml
Podwieczorek:
Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony (1+3+7+8)


25 – 29 listopada
Poniedziałek

Śniadanie:
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao(1+3+7)
Obiad:
Tradycyjny kapuśniak z boczkiem i kiełbaską (250g żeberka wędzone, warzywa 150g, kapusta kiszona, zupa bez zabielania (1+9)
Ragu alla bolognese (makaron tagiatelle 40g suchego (pełnoziarnistego lub mieszanego 1:1), mięso mielone 100g, sos pomidorowy z warzywami 100g,  olej rzepakowy 7g)
Kapusta pekińska z sosem jogurtowym (kapusta pekińska 50g, papryka czerwona 70g, jogurt 30g, cukier 3g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)
Obiad:
Zupa pomidorowa z ryżem (wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 50g, pietruszka 40g, por 30g, pomidory świeże sól, pieprz, natka pietruszki,ryż) (1+3+7+9+12)
Eskalopki  z kurczaka w panierce z ziemniakami i mieszaną surówką z białej kapusty (mięso z piersi kurczaka 100g, mąka 7g, jajko 7g, panierka kukurydziana 7g, olej rzepakowy 10g, ziemniaki gotowane 120g, biała kapustaogórek świeży, pomidory, papryka, rzodkiewka 100g, jogurt naturalny 30g, koper 7g, sok z cytryny do smaku) (1+3+7+9+12)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Drożdżówka z owocami ,kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Środa

Śniadanie:
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata) (1+3+7+9)
Obiad:
Zupa kalafiorowa (bulion drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g) (1+3+7+9)
Gulasz z udźca indyka z warzywami ,ryżem i surówką Colesław (mięso z indyka 100 g,  cebula 2g, przyprawy: tymianek, pieprz; sos: pieczarki 50 g,papryka , śmietana 12% 15g, przyprawy: natka pietruszki; ryż 35g, koperek; kapusta pekińska 50g,  jogurt naturalny 10g) (1+3+4+7+9+12)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g  (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2% (1+3+7+9)
Obiad:
Żurek z ziemniakami
(żeberka wędzone, śmietana 12% 10g, wędzonka wołowa 10g, ziemniaki 50g, zakwas 20g, czosnek 1g, natka pietruszki) (1+3+7)
Kotlet pożarski podawany z ziemniakami i mizerią na sałacie (mięso mieszane 100g, cebula 12g, mąka pszenna 5g, olej rzepakowy 10g, sól, liść  laurowy, majeranek); ziemniaki 150g sałata /ogórek 100g,jogurt) (1+3+7)
Kompot z czarnej porzeczki 200ml)

Piątek

Śniadanie:
Jajecznica (½bułki grahamka 30g, masło 5g, sałata 10g, ser twarogowy półtłusty 30g, papryka żółta i czerwona 20g, jajecznica na parze 50g, kakao 250ml (1+3+7)
Obiad:
Zupa jarzynowa
250g (bez zasmażki i zabielania) (1+3+7+9)
Ryba „po grecku” z duszonymi warzywami i ryżem (dorsz, mintaj lub morszczuk 70g ryby), warzyw 150g, koncentratu pomidorowego 5g, olej rzepakowy 7g, ryż 30g) (1+3+4+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:
Budyń mleczny z owocem, herbata (1+3+7)

 


Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-

1-Zboża zawierające gluten 2-Skorupiaki 3-Jaja 4-Ryby 5-Orzeszki ziemne 6-Soja 7-Mleko

8-Orzechy 9-Seler 10-Gorczyca 11-Sezam 12-Dwutlenek siarki 13-Łubin 14-Mięczaki

Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
Font Resize