Jadłospis

 


10 – 14 czerwca

Poniedziałek

Śniadanie:  
Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, kawa zbożowa na mleku 2%surówka z warzyw(1+3+7)
Obiad:
Zupa pomidorowa z makaronem
(wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g, pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego) (1+3+7+9)
Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g) (1+3+7+9+12)
Napar owocowy 200ml
Podwieczorek:   
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Kanapka z wędliną serem (bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty, pomidor 50g, kakao (1+3+7+9)
Obiad:   
Barszcz ukraiński (żeberka wieprzowe, buraki 100g, włoszczyzna 50g, fasola biała 10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g) (1+3+7+9)
Potrawka wieprzowa z papryką i pieczarkami  i domowymi kopytkami .Surówka „2selery (wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy – gałązki, ogórki kiszone, oliwa z oliwek, sól, pieprz) (1+3+7+9) Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)
Podwieczorek:
Galaretka owocowa
200g, jabłko, herbata owocowa (1+3+7)

Środa

Śniadanie:   
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:
Zupa pieczarkowa
(włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g) (1+3+7+9)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i młodą białą kapustą  rzepakowym (schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula 150g) (1+3+7+9)
Herbata z miętą 200 ml
Podwieczorek:   
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:   
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2% (1+3+7+9)
Obiad:    
Zupa grochowa (żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+9)
Wieprzowe frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą pęczak i fasolką szparagową (mięso wieprzowe 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza pęczak 30g suchej, fasolka szparagowa 60g) (1+3+7+9)
Napar z owoców 200ml
Podwieczorek:   
Drożdżówka z owocami, herbata (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:  
Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka (100ml mleka + 100 ml herbaty) (1+3+7)
Obiad:  
Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g) (1+3+7+9)
Gotowany filet z dorsza marynowanego w ziołach z sosem jogurtowo-koperkowym podawany z ziemniakami i surówką z pomidorów, cebulki i szczypiorku (dorsz 120g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii) (1+3+4+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek
Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane (1+3+7)


17 – 18 czerwca 

Poniedziałek

Śniadanie:   
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao (1+3+7)
Obiad:     
Zupa szczawiowa 250g, (1+3+7+9)
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:   
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata) (1+3+7+9)
Obiad:
Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki) (1+3+7+9)
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, kapusta młoda sos pomidorowy, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku (1+3+7) 


Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf,dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
  5. Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-1Zboża zawierające gluten/2Skorupiaki/3-Jaja/4Ryby/5Orzeszki ziemne/6Mleko/7Soja-/8-Orzechy/9Seler/10Gorczyca/11Sezam/12-Dwutlenek siarki/13Łubin/14Mięczaki
Font Resize