Jadłospis


6-10 maja 

Poniedziałek

Śniadanie:  
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa
Obiad: 
Tradycyjny kapuśniak i boczkiem i kiełbasą (250g żeberka wędzone, warzywa 150g, kapusta kiszona, zupa bez zabielania) (1+3+7+9)
Spaghetti bolognese (makaron 40g suchego (pełnoziarnistego lub mieszanego 1:1), mięso mielone 100g, sos pomidorowy z warzywami 100g, olej rzepakowy 7g) Kapusta pekińska z sosem jogurtowym (kapusta pekińska 50g, papryka czerwona 70g,jogurt 30g, cukier 3g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:   
Jabłko, ciasto drożdżowe 60g, mięta do picia (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Kanapki z wędliną i warzywami (1 kromka chleba żytniego 35g, masło 5g, 1 plasterek chudej wędliny np. polędwicy sopockiej 20g, 1 liść sałaty 5g, 2 plastry pomidora 40g), kawa zbożowa na mleku (1+3+7+9)
Obiad: 
Zupa Minestrone z pomidorami (wywar drobiowo-wołowy, cukinia, marchew 50g, pietruszka 40g, seler 30g, por 30g, pomidory świeże, fasola czerwona, sól, pieprz, natka pietruszki) (1+3+7+9)
Złocisty sznycel z kurczaka w chrupiącej panierce kukurydzianej z ziemniakami i mieszaną surówką sezonową (mięso z piersi kurczaka 100g, mąka 7g, jajko 7g, panierka kukurydziana 7g, olej rzepakowy 10g, ziemniaki gotowane 120g, ogórek świeży, pomidory, papryka, rzodkiewka 100g, jogurt naturalny 30g, koper 7g, sok z cytryny do smaku) (1+3+7)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:    
Pałeczki kukurydziane, sok owocowy w kartoniku (1+3+7)

Środa

Śniadanie:
Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:  
Zupa kalafiorowa (bulion drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g) (1+3+7+9)
Strogonoff drobiowy z papryką podawany z ryżem gotowanym na parze i surówką warzywna z kukurydzą (mięso z indyka 100 g, bułka 15 g, jajko 10 g, cebula 2g, przyprawy: tymianek, pieprz; sos: pieczarki 50 g, śmietana 12% 15g, przyprawy: natka pietruszki; ryż 35g, koperek; surówka z kukurydzą: kapusta biała 50g, kukurydza 30g, pomidor 50g, jogurt naturalny 10g) (1+3+7+9) Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:    
Banan, baton zbożowy Sante, 
kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie: 
Kanapki z wędliną i warzywami (1 kromka chleba żytniego 35g, masło 5g, 1 plasterek chudej wędliny np. polędwicy sopockiej 20g, 1 liść sałaty 5g, 2 plastry pomidora 40g), kawa zbożowa na mleku (1+3+7)
Obiad:  
Żurek z ziemniakami
 (żeberka wędzone, śmietana 12% 10g, wędzonka wołowa 10g, ziemniaki 50g, zakwas 20g, czosnek 1g, natka pietruszki) (1+3+7+9)
Domowy kotlet mielony podawany z ziemniaczkami oprószonymi koperkiem i buraczkami zasmażanymi (mięso mieszane 100g, cebula 12g, mąka pszenna 5g, olej rzepakowy 10g, sól, liść  laurowy, majeranek); ziemniaki 150g; buraczki zasmażane 100g) (1+3+7+9)
Lemoniada słodzona miodem 200ml (sok ze świeżych limonek, woda, miód )
Podwieczorek: 
Kisiel 200g z owocami sezonowymi 50g, herbata (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:    
Kanapka z pasta jajeczną (bułka typu graham (1szt = 60g,), pasta jajeczna (jajo 50g, ser żółty 20g, majonez 7g, jogurt grecki 7g, szczypiorek 7g ), pomidorki koktajlowe 60g), herbata (1+3+7)
Obiad:  
Zupa ziemniaczana (bulion drobiowy, włoszczyzna 50 g, ziemniaki 30 g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+3+7+9)
Kluseczki leniwe z wanilią, musem truskawkowym, słodką surówką z marchewki (150g jogurt (50g) , musem z owoców mrożonych truskawek (50g) marchewka świeża, jabłko, śmietana 120g) (1+3+7)
Herbata miętowa 200ml
Podwieczorek:  
Jogurt naturalny ze świeżymi owocami (150g, owoc sezonowy), herbata owocowa (1+3+7)


13-17 maja

Poniedziałek

Śniadanie:   
Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, kawa zbożowa na mleku 2%surówka z warzyw (1+3+7)
Obiad:   
Zupa pomidorowa z makaronem
 (wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g, pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego) (1+3+7+9)
Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g) (1+3+7+9+12)
Napar owocowy 200ml
Podwieczorek:
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Kanapka z wędliną serem (bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty, pomidor 50g, kakao (1+3+7+9)
Obiad:  
Barszcz ukraiński (żeberka wieprzowe, buraki 100g, włoszczyzna 50g, fasola biała 10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g) (1+3+7+9)
Potrawka wieprzowa z papryką i pieczarkami  i domowymi kopytkami .Surówka „2selery(wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy – gałązki, ogórki kiszone, oliwa z oliwek, sól, pieprz) (1+3+7+9) Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)
Podwieczorek:
Galaretka owocowa
 200g, jabłko, herbata owocowa (1+3+7)

Środa

Śniadanie:   
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:   
Zupa pieczarkowa
 (włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g) (1+3+7+9)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką białą kapustą zasmażaną, smażony na oleju rzepakowym (schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula 150g) (1+3+7+9)
Herbata z miętą 200 ml
Podwieczorek:   
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:   
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2%(1+3+7+9)
Obiad:    
Zupa grochowa (żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+9)
Wieprzowe frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą pęczak i fasolką szparagową (mięso wieprzowe 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza pęczak 30g suchej, fasolka szparagowa 60g) (1+3+7+9)
Napar z owoców 200ml
Podwieczorek: 
Drożdżówka z owocami, herbata (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:    
Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka (100ml mleka + 100 ml herbaty) (1+3+7)
Obiad:  
Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g) (1+3+7+9)
Gotowany filet z dorsza marynowanego w ziołach z sosem jogurtowo-koperkowym podawany z ziemniakami i surówką z pomidorów, cebulki i szczypiorku (dorsz 120g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii) (1+3+4+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:  
Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane (1+3+7)


20-24 maja

Poniedziałek

Śniadanie:    
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao (1+3+7)
Obiad:       
Zupa szczawiowa 250g, (1+3+7+9)
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką(mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek: 
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)
Obiad: 
Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna 120g, ziemniaki 50g, soczewica 30g) (1+3+7+9)
Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą gryczaną i surówką z pieczonych buraków z selerem i jabłkiem (kasza Bulgur40g, czerwonej papryki 50g, fasolki szparagowej40g, groszek, schab środkowy lub karkówka 100g, buraki pieczone100g, seler, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml) (1+3+7+9)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:  
Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony (1+3+7)

Środa

Śniadanie:  
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata) (1+3+7+9)
Obiad:  
Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki) (1+3+7+9)
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:   
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:   
Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g, 1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad: 
Zupa groszkowa z pomidorami i ryżem (wywar drobiowy, warzywa: fasolka zielona, groszek, pomidory 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g) (1+3+7+9)
Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem i różyczkami brokułowymi (pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g, brokuły 120g) (1+3+7+9+12)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:  
Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g) (1+3+7)
Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml) (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:
Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane) (1+3+7)
Obiad:     
Zupa neapolitańska z makaronem (włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie, liść laurowy, serek topiony, makaron) (1+3+7+9)
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko(150g, surówka z marchewki 150g) (1+3+7)
Herbata miętowa słodzona miodem 200ml
Podwieczorek:   
Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony (1+3+7+8)


27-31 maja

Poniedziałek

Śniadanie:   
Bułeczka z dżemem (biała bułka 60g, masło 5g, dżem 40g), kakao (1+3+7+9)
Obiad:   
Zupa brokułowa (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper 35g, masło 5g, mleko 10g, zacierki 5g) (1+3+7+9)
Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone), ziemniaki 150g, marchewka z groszkiem 100g, masło) (1+3+7+9)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:  
Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty) (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie: 
Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:   
Zupa fasolowa (żeberka wędzone, fasola 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+3+7+9)
Wieprzowy gulasz węgierski z kaszą gryczaną i surówką z ogórka kiszonego (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza gryczana gotowana 30g suchej ogórek kiszony, cebula, oliwa 150g) (1+3+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:  
Naleśniki z musem owocowym
 (Naleśniki: mąka 40g, mleko 2,0% 50ml, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, serek homogenizowany naturalny 60g, przyprawy: cynamon; mus z owoców mrożonych np. truskawek 50g, herbata owocowa (1+3+7)

Środa

Śniadanie: 
Kanapki z wędliną i żółtym serem (2 kromki chleba słonecznikowego 35g, masło 5g, plasterek polędwicy sopockiej 15g, żółty ser) herbata (1+3+7)
Obiad:  
Barszcz czerwony z ziemniakami 300g (1+3+7+9)
Tradycyjne pierożki z mięsem, okraszone słoninką i podane z surówką z kiszonej kapusty z jabłkiem (jajka 10g, łopatka wieprzowa 80g, cebula 30g, olej rzepakowy 5g, sól, pieprz) Surówka z kiszonej kapusty (kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g) (1+3+7+9)
Napój owocowy 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek: 
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g  (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:   
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:  
Rosół z makaronem
 (rosół 250g, makaron 20g) (1+3+7+9)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie z jogurtem(schab środkowy smażony na oleju rzepakowym 100g, ziemniaki 150g, mizeria na sałacie z jogurtem i śmietaną 150g (1+3+7)
Herbata z miętą i miodem 200 ml
Podwieczorek:   
Ryż z truskawkami, herbata(1+3+7)

Piątek

Śniadanie: 
Jajecznica (½bułki grahamka 30g, masło 5g, sałata 10g, ser twarogowy półtłusty 30g, papryka żółta i czerwona 20g, jajecznica na parze 50g, kakao 250ml (1+3+7)
Obiad:   
Zupa jarzynowa
 250g (bez zasmażki i zabielania) (1+3+7+9)
Ryba „po grecku” z duszonymi warzywami i ryżem (dorsz, mintaj lub morszczuk 70g ryby), warzyw 150g, koncentratu pomidorowego 5g, olej rzepakowy 7g, ryż 30g) (1+3+4+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek: 
Budyń mleczny z owocem, herbata (1+3+7)


Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf,dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
  5. Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-1Zboża zawierające gluten/2Skorupiaki/3-Jaja/4Ryby/5Orzeszki ziemne/6Mleko/7Soja-/8-Orzechy/9Seler/10Gorczyca/11Sezam/12-Dwutlenek siarki/13Łubin/14Mięczaki
Font Resize