Jadłospis


18 - 22 marca 2019

Poniedziałek

Śniadanie:            
Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, kawa zbożowa na mleku 2%surówka z warzyw (1+3+7)
Obiad:                  
Zupa pomidorowa z makaronem
(wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g, pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego) (1+3+7+9)
Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g) (1+3+7+9+12)
Napar owocowy 200ml
Podwieczorek:   
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:            
Kanapka z wędliną serem (bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty, pomidor 50g, kakao (1+3+7+9)
Obiad:                  
Barszcz ukraiński (żeberka wieprzowe, buraki 100g, włoszczyzna 50g, fasola biała 10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g) (1+3+7+9)
Potrawka wieprzowa z papryką i pieczarkami  i domowymi kopytkami .Surówka „2selery (wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy - gałązki, ogórki kiszone, oliwa z oliwek, sól, pieprz) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)
Podwieczorek:   
Galaretka owocowa
200g, jabłko, herbata owocowa (1+3+7)

Środa

Śniadanie:            
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:                  
Zupa pieczarkowa
(włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g) (1+3+7+9)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką białą kapustą zasmażaną, smażony na oleju rzepakowym (schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula 150g) (1+3+7+9)
Herbata z miętą 200 ml
Podwieczorek:   
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:           
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa na mleku 2%(1+3+7+9)
Obiad:                   
Zupa grochowa (żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek) (1+9)
Wieprzowe frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą pęczak i fasolką szparagową (mięso wieprzowe 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza pęczak 30g suchej, fasolka szparagowa 60g) (1+3+7+9)
Napar z owoców 200ml
Podwieczorek:   
Drożdżówka z owocami, herbata (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:            
Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka (100ml mleka + 100 ml herbaty) (1+3+7)
Obiad:                   
Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g) (1+3+7+9)
Gotowany filet z dorsza marynowanego w ziołach z sosem jogurtowo-koperkowym podawany z ziemniakami i surówką z pomidorów, cebulki i szczypiorku (dorsz 120g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii) (1+3+4+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek
Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydziane (1+3+7)


25 - 29 marca 2019

Poniedziałek

Śniadanie:            
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao (1+3+7)
Obiad:                  
Zupa szczawiowa 250g (1+3+7+9)
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:   
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa (1+3+7)

Wtorek

Śniadanie:            
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)
Obiad:                  
Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna 120g, ziemniaki 50g, soczewica 30g) (1+3+7+9)
Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą gryczaną i surówką z pieczonych buraków z selerem i jabłkiem (kasza Bulgur 40g, czerwonej papryki 50g, fasolki szparagowej 40g, groszek, schab środkowy lub karkówka 100g, buraki pieczone 100g, seler, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml) (1+3+7+9)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:   
Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony (1+3+7)

Środa

Śniadanie:            
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, herbata (1+3+7+9)
Obiad:                  
Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki) (1+3+7+9)
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g) (1+3+7+9)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:   
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku (1+3+7)

Czwartek

Śniadanie:            
Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2 cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g, 1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g), herbata owocowa (1+3+7)
Obiad:                  
Zupa groszkowa z pomidorami i ryżem (wywar drobiowy, warzywa: fasolka zielona, groszek, pomidory 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g (1+3+7+9)
Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem i różyczkami brokułowymi (pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g, brokuły 120g) (1+3+7+9+12)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek  
Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g) (1+3+7)
Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml) (1+3+7)

Piątek

Śniadanie:            
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane) (1+3+7)
Obiad:                   
Zupa neapolitańska z makaronem (włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie, liść laurowy, serek topiony, makaron (1+3+7+9)
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko (150g, surówka z marchewki 150g) (1+3+7)
Herbata miętowa słodzona miodem 200ml
Podwieczorek:   
Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony (1+3+7+8)


 

Opracowano na podstawie:

  1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
  2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
  4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014
  5. Alergeny-(grupy alergenów podane są przy zestawach posiłków)-1-Zboża zawierające gluten/2-Skorupiaki/3-Jaja/4-Ryby/5-Orzeszki ziemne/6-Mleko/7-Soja-/8-Orzechy/9-Seler/10-Gorczyca/11-Sezam/12-Dwutlenek siarki/13-Łubin/14-Mięczaki