Jadłospis


14 - 18 stycznia 2019

Poniedziałek

Śniadanie:         
Pasta twarogowa (pieczywo wieloziarniste 2 kromki 70g, pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt. 60g), kakao
Obiad:                 
Zupa szczawiowa 250g,
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa

Wtorek

Śniadanie:         
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) 50g, kromka chleba wieloziarnistego 35g, masło 5g, sałatka z pomidora 100g i kwaszonego ogórka 50g, cebula 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku
Obiad:                 
Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna 120g, ziemniaki 50g, soczewica 30g)
Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą gryczaną i surówką z pieczonych buraków z selerem i jabłkiem (kasza Bulgur 40g, czerwonej papryki 50g, fasolki szparagowej 40g, groszek, schab środkowy lub karkówka 100g, buraki pieczone 100g, seler, jabłko, cebuli 30g, oliwa 10ml)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:              
Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony

Środa

Śniadanie:         
Jajko w sosie (½ jajka na twardo 25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek 5g, ½ bułki z ziarnami 30g, plaster sera żółtego 20g, pomidor 60g, napar owocowy słodzony miodem
Obiad:                 
Zupa zacierkowa 250ml (wywar drobiowy, warzywa 150g,zacierki)
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150g)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek             
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku

Czwartek

Śniadanie:         
Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2cienkie kromki chleba graham 70g, masło 10g, 1 plaster żółtego sera np. gouda 20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty 10g, papryka 20g, ogórek 20g), herbata owocowa
Obiad:                 
Zupa groszkowa z pomidorami i ryżem (wywar drobiowy, warzywa: fasolka zielona, groszek, pomidory 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g)
Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem i różyczkami brokułowymi (pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g, brokuły 120g)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Naleśniki z owocami i jogurtem, mleko 2,0% (75g), (mąka pszenna typ 500 20g, mąka pszenna pełnoziarnista 20g, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, jagody 50g, maliny 50g, jogurt naturalny typu greckiego 20g)
Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml)

Piątek

Śniadanie:         
Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane)
Obiad:                 
Zupa neapolitańska z makaronem (włoszczyzna 50g, marchewka, natka pietruszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie, liść laurowy, serek topiony, makaron)
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko (150g, surówka z marchewki 150g)
Herbata miętowa słodzona miodem 200ml
Podwieczorek:              
Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony


21 - 25 stycznia 2019

Poniedziałek

Śniadanie:         
Bułeczka z dżemem (biała bułka 60g, masło 5g, dżem 40g), kakao
Obiad:                 
Zupa brokułowa (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper 35g, masło 5g, mleko 10g, zacierki 5g)
Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone), ziemniaki 150g, marchewka z groszkiem 100g, masło)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:              
Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty)

Wtorek

Śniadanie:         
Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa
Obiad:                 
Zupa fasolowa (żeberka wędzone, fasola 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Wieprzowy gulasz węgierski z kaszą gryczaną i surówką z ogórka kiszonego (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza gryczana gotowana 30g suchej ogórek kiszony, cebula, oliwa 150g)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Naleśniki z musem owocowym
(Naleśniki: mąka 40g, mleko 2,0% 50ml, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, serek homogenizowany naturalny 60g, przyprawy: cynamon; mus z owoców mrożonych np. truskawek 50g, herbata owocowa

Środa

Śniadanie:         
Kanapki z wędliną i żółtym serem (2 kromki chleba słonecznikowego 35g, masło 5g, plasterek polędwicy sopockiej 15g, żółty ser) herbata
Obiad:                 
Barszcz czerwony z ziemniakami 300g
Tradycyjne pierożki z mięsem, okraszone słoninką i podane z surówką z kiszonej kapusty z jabłkiem (jajka 10g, łopatka wieprzowa 80g, cebula 30g, olej rzepakowy 5g, sól, pieprz)
Surówka z kiszonej kapusty (kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g)
Napój owocowy 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g  

Czwartek

Śniadanie:         
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa
Obiad:                 
Rosół z makaronem
(rosół 250g, makaron 20g)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie z jogurtem (schab środkowy smażony na oleju rzepakowym 100g, ziemniaki 150g, mizeria na sałacie z jogurtem i śmietaną 150g
Herbata z miętą i miodem 200 ml
Podwieczorek:              
Ryż z truskawkami, herbata

Piątek

Śniadanie:         
Jajecznica (½ bułki grahamka 30g, masło 5g, sałata 10g, ser twarogowy półtłusty 30g, papryka żółta i czerwona 20g, jajecznica na parze 50g, kakao 250ml
Obiad:                 
Zupa jarzynowa
250g (bez zasmażki i zabielania)
Ryba „po grecku” z duszonymi warzywami i ryżem (dorsz, mintaj lub morszczuk 70g ryby), warzyw 150g, koncentratu pomidorowego 5g, olej rzepakowy 7g, ryż 30g)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:              
Budyń mleczny z owocem, herbata


 

Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014